Podpořte nás

Mapa bariér

Webové stránky Mapa bariér vám pomohou lépe se zorientovat v problematice bezbariérového užívání staveb, zejména:

  • jak předcházet vzniku architektonických bariér,
  • jak existující bariéru překonat nebo odstranit,
  • na mapě umožní upozornit na místo, které komplikuje pohyb vozíčkářům atd.

Více na www.mapabarier.cz.

■ Cestovní agentura Accessible Prague nabízí prohlídky na elektrických skútrech.
■ Turisty doprovází erudovaný průvodce, který se vyzná v bezbariérovosti Prahy.
■ Vyzkoušeli jsme okruh Starým a Novým Městem pražským na skútru i na vozíku.

Měsíc září má trochu pošramocenou pověst kvůli začátku školy. To se nám od dětství natolik vryje do podvědomí, že možná někdy zapomeneme, jak hezké počasí ještě může být. Vždyť tři čtvrtiny toho měsíce stále trvá astronomické léto! Proč tento čas nevyužít k hezké procházce historickým centrem Prahy? Nota bene když je tu agentura zaměřená na turisty s handicapem a nabízí nejen kvalifikované průvodce, ale mimo jiné také zapůjčení skútru pro špatně chodící. S ním lze jezdit podobně jako s elektrickým vozíkem na chodníku i v dostatečně prostorném interiéru.
Zmíněnou agenturou je Accessible Prague, kterou provozuje Lea Skanderová. Sice se primárně zaměřuje na zahraniční návštěvníky, nicméně ani domácím obyvatelům nic nebrání využít poskytovaných služeb. Mnozí tak skutečně činí a právě výlet s elektrickými skútry za památkami
hlavního města patří k velmi oblíbeným. Rozhodli jsme se tedy pro vás jeden takový turistický okruh vyzkoušet.

Accessible Prague (neboli Praha přístupná) standardně nabízí výlet se skútry na Pražský hrad a Hradčany nebo do ulic Starého a Nového Města pražského. Přesný plán trasy a jednotlivé zastávky vždy záleží na dohodě s průvodcem a odvíjí se od zájmu i možností konkrétního návštěvníka. Cílovou skupinou zájemců jsou špatně chodící lidé s tělesným postižením, senioři nebo turisté, kteří si třeba zrovna poranili nohu, ale nechtějí zbytek dovolené prosedět v hotelovém baru.

Na vlastní kůži

Abychom vše reálně  prověřili, požádali jsme o spolupráci Radka Smetanu, seniora, který rád s vyjížďkou na skútru souhlasil. Neměl přitom s vozítkem připomínajícím kancelářskou židli s řídítky na čtyřech kolech dosud žádné zkušenosti. Setkali jsme se před Obecním domem, hned vedle Prašné brány. Tady nás také přivítala Lea Skanderová a průvodkyně Ludmila Pocová. Přistavení skútru, jeho zapůjčení a průvodcovské služby přijdou na tři tisíce korun za tři a půl hodiny. Případný chodící doprovod osoby na skútru nic neplatí. Pokud chce na výlet vyrazit víc lidí na větším počtu skútrů, agentura poskytuje slevy. Celkem má k dispozici sedm vozítek. Zájemce o jízdu by neměl být těžší než 130 kg, taková je totiž jejich nosnost. Vyrážíme do Celetné ulice. Pan Smetana si jednoduché ovládání rychle osvojil, takže brzy mohl přepnout i na vyšší rychlostní stupeň. Je však pravda, že má zdravé ruce.    

Ovládání akcelerátoru na řídítkách by mohlo člověku s vážnějším postižením motoriky horních končetin činit trochu potíže. Vycházkové tempo i dlážděný povrch chodníků bez problémů zvládám i já na mechanickém vozíku. Nečekaným zpestřením výletu bylo vyprávění Radka Smetany, který je profesí geolog a ví hodně zajímavého o kamenech pražských ulic. Něco nového tak poznala i naše průvodkyně.
Ludmila Pocová nám pochopitelně poskytovala výklad k jednotlivým zajímavostem v češtině, jinak ale provází v angličtině a němčině. Bonusem průvodců od Accessible Prague je jejich znalost bezbariérovosti tras, po kterých se pohybují. Vědí, kde jsou nájezdy, které spoje jsou nízkopodlažní nebo kam si lze odskočit na toaletu.

Kam i císař pán musí pěšky
 
Procházku jsme začali u Prašné brány, kde je i vozíčkářské parkovací místo. Přes Staroměstské náměstí s neodmyslitelnou zastávkou u orloje (na věž se dá vyjet výtahem) pokračujeme do Kaprovy ulice. Tam nás Radek Smetana naučil rozpoznat prvorepublikovou dlažbu, ale z pohledu vozíčkáře je zajímavější jiná skutečnost. Bohužel negativní. Do zdejšího KFC vede velký schod. Obvyklá jistota toalety v nadnárodních fastfoodových řetězcích tak přichází vniveč. Uvnitř přitom paradoxně bezbariérový záchod je.
Naštěstí jsou na naší trase i jiné záchytné body pokrývající přirozenou lidskou potřebu. Například hned na začátku v Obecním domě. V Celetné ulici by se v krajním případě dalo uchýlit do budovy Filozofické fakulty UK, nedaleko je i Městská knihovna na Mariánském náměstí. Na druhé straně řeky jsme si mohli ulevit například ve Vojanových sadech. Leč nepředbíhejme.
Z Kaprovky míříme k náměstí Jana Palacha a k Židovskému Městu. Tam by se dal s vozíkem navštívit Starý židovský hřbitov i Maiselova nebo Španělská synagoga. My však pokračujeme Křižovnickou ulicí až ke Karlovu mostu. Na něj vede zatím nejstrmější stoupání na celé trase, ale jde jen o kratičký úsek, se zdravýma rukama zvládnutelný i na mechanickém vozíku. Rovinatý profil našeho okruhu je velkou výhodou, která kompenzuje fakt, že prakticky neustále jedete po více či méně drncavé dlažbě.

Na Malé Straně

Na malostranském břehu Vltavy odbočujeme doleva do ulice Lázeňská. Procházíme kolem kostela Panny Marie pod řetězem a sídla Maltézských rytířů až na Velkopřevorské náměstí s Lennonovou zdí. Na jejím konci čeká asi nejproblematičtější úsek celé trasy – několik metrů velmi nerovné dlažby a chybějící nájezd na obrubník. Ten je ale jen několikacentimetrový. Po jeho překonání se ocitáme na můstku přes Čertovku, ze kterého vidíme staré mlýnské kolo. Toto romantické zákoutí si oblíbili zamilovaní návštěvníci z celého světa a na památku zde nechávají pověšené visací zámky s různými vzkazy. Tato móda zaplavila evropské turistické destinace a přidělává starosti památkářům, protože váha kovových přívěsků přesahuje únosnou mez. Čas od času jsou proto odstraněny, jenže je záhy nahradí nové. Je to stejné jako s malbami na Lennonově zdi. Když ji před časem někdo přebílil, během několika dní byla zase celá pomalovaná. Ulicí Na Kampě míříme k ulici U Lužického semináře, z níž vcházíme do Vojanových sadů. Poklidná oáza zeleně skýtá odpočinek tělu i duchu. Včetně již zmíněné bezbariérové toalety, i když nově vybudovaný nájezd by mohl být méně příkrý a uvnitř kabinky více místa. Pokračujeme na Klárov, kde odbočujeme do Letenské, a záhy spočineme v poněkud rušnější, ale zase honosnější Valdštejnské zahradě.
Pro cestu zpět bohužel nemůžeme využít nedalekou, ale zatím stále bariérovou stanici metra Malostranská. To platí i pro Staroměstskou, k níž přicházíme pěšky po Mánesově mostě. Náš okruh se tak prakticky uzavírá, chceme ale dojít až k výchozímu bodu u Prašné brány. Cestou nás inspiruje  pohled na Týnský chrám, do kterého je bezbariérový vstup přes farní úřad z Celetné ulice č. 5. Bohužel jsme zvonili marně, v neděli a v pondělí je kostel uzavřen. Jinak je přístupný od 10 do 13 a od 15 do 17 hodin.

Z pohledu turisty a průvodce

Náš pětikilometrový okruh jsme zdárně absolvovali během plánovaných tří hodin. Signalizace nabití baterie ukazuje, že bychom zvládli mnohem delší túru, snad až 35 km. Na skútru ani na mechanickém vozíku jsme nenarazili na závažnější překážku.
„Podle mého názoru je to výborné,“ prohlásil Radek Smetana po motorizované projížďce Prahou. „Myslím, že průměrně schopný a inteligentní člověk to musí bez problémů zvládnout. Celý život byly mým pracovním prostředkem nohy, tak si dovedu představit, jak nepříjemné musí být, když někomu přestanou sloužit. Takováto služba může lidem s podobnými problémy hodně pomoci. Jen doporučuji vzít si na cestu měkkou podložku. Nejsem na dlouhé sezení zvyklý a po těch třech hodinách už mi nestačila ani jinak pohodlně polstrovaná sedačka skútru.“
Průvodkyně Ludmila Pocová dodává, že lidé, kteří jedou na skútru poprvé, jsou většinou nadšeni. „Je to pro ně nový zážitek. Když si netroufáte na delší pěší pochod, se skútrem se vám otevřou nové možnosti. Provázela jsem ale už i lidi, kteří to považují za standard, který prostě očekávají, přestože je naše služba i v evropském měřítku vcelku neobvyklá. Jinak z pohledu práce průvodce to moc odlišné není. Jen musím velmi dobře znát bezbariérovost, umět se přizpůsobit a případně improvizovat. Někdy jdeme na místa, kam bych chodící turisty nevedla. Třeba na Střelecký ostrov. Tam totiž vede výtah a návštěvník na vozíku či skútru tak může zažít neobvyklý pohled na Prahu, který chodící cestovatel uloví zase jinde.“  

Info

Cestovní agentura Accessible Prague
www.scootableprague.com/cz/index.php
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
GSM: +420 608 531 753
Ceny:
Zahrnují zapůjčení skútru a služby profesionální průvodkyně. Jeden chodící doprovod zdarma, každá další osoba připlatí 200 Kč. Při větší skupinové jízdě je poskytována sleva podle dohody.
Začátek túr bývá u Hotelu Yasmin (Politických vězňů 913/12), s nímž agentura spolupracuje.
Přistavení skútru na jiné místo v centru stojí 100 Kč, na Pražský hrad 500 Kč + stejná cena za případné vyzvednutí na témže místě.
Tříhodinová prohlídka – jeden skútr 2500 Kč, dva skútry 2900 Kč, tři skútry 3300 Kč
Čtyřhodinová prohlídka – jeden skútr 2900 Kč, dva skútry 3300 Kč, tři skútry 3700 Kč.
Skútry mají dojezd cca 35 km, nosnost 130 kg, pohon elektrický, ovládání pomocí řídítek.

Nabízené hlavní výletní okruhy
Na skútru za nejkrásnějšími pražskými památkami
Starým Městem a židovským Městem na skútru
Nové Město na skútru – túra po cestě k demokracii
Vánoční Prahou na skútru
Přesný plán trasy záleží na individuální dohodě mezi klientem a průvodcem. Závazná rezervace je podmíněna zálohou ve výši 1000 Kč.
 
Zdroj: Můžeš 9/2015

Prahou na skútru
Foto: Procházku jsme začali u Prašné brány, kde je i vozíčkářské parkovací místo.
(Můžeš 9/2015)

 

Neposedíme z. s. | Kpt. Stránského 996/2, 19800 Praha 14 | IČ: 22856544 | tel.: +420 603 491 727