Podpořte nás

Mapa bariér

Webové stránky Mapa bariér vám pomohou lépe se zorientovat v problematice bezbariérového užívání staveb, zejména:

  • jak předcházet vzniku architektonických bariér,
  • jak existující bariéru překonat nebo odstranit,
  • na mapě umožní upozornit na místo, které komplikuje pohyb vozíčkářům atd.

Více na www.mapabarier.cz.

Před rokem oznámil Městský úřad Kolín rozšíření počtu nízkopodlažních autobusů na městských linkách.
Jízdní řády s vyznačením spojů s bezbariérovými autobusy najdete na http://www.mukolin.cz/rady/. Přečtěte si původní zprávu z Kolínského deníku.cz.


Kolín - Sto jedenáct cestujících se vejde do každého ze dvou nových čtyřdveřových nízkopodlažních autobusů, které posílí městskou hromadnou dopravu v Kolíně. Vozidla SOR BN 12, jež je nyní možné po Kolíně vidět, budou od 1. dubna jezdit na linkách 1, 2, 3 a 4 ve všední dny co hodinu od 4.30 do zhruba 20 hodin.

Zdroj: Kolínský deník.cz 29.3.2010

„Původně jsme zvažovali nákup jednoho vozu, stejného, jaký obohatil flotilu MHD v Kolíně vloni, tedy dražšího. Nakonec jsme se rozhodli pro variantu levnějšího, ale zato zase dvou,“ uvedl Jindřich Poláček, generální ředitel Veolia Transport Východní Čechy, která autobusovou dopravu v Kolíně provozuje.

Rozdíl je podle jeho slov v ploše, jež je v autobuse bezbariérová. Vloni pořízený autobus je bezbariérový na 100 procentech plochy, letošní dva na 70 procentech. Přesto dostatečně zvýší komfort přepravy cestujících a zpříjemní nástup a výstup především starším lidem, kteří MHD nejčastěji využívají, ale i maminkám s kočárky a pohyblivě handicapovaným občanům.

„Dva autobusy jsou pořád víc než jeden,“ kvitoval rozhodnutí dopravce místostarosta Roman Pekárek jako správné řešení.

„Městský nízkopodlažní autobus SOR BN 12 je necelých 12 metrů dlouhý, určený pro hromadnou přepravu osob na kratší vzdálenosti. Tomu odpovídá rozmístění sedadel s prostorem pro dětský kočárek a invalidní vozík pro přepravu tělesně postižených osob,“ uvedl mluvčí Pavel Novák s tím, že autobus je vybaven také zařízením pro bezbariérový nástup a výstup (plošinou). Pořizovací hodnota jednoho takovéhoto autobusu se pohybuje okolo 4,2 milionu korun.

Jízdní řády, v nichž se cestující dočtou odjezdy bezbariérových autobusů, jsou toho času k dostání v informační kanceláři dopravce nebo na webových stránkách města. Na zastávkách (s piktogramem vozíčkáře u příslušného spoje) se objeví od června, tedy po ukončení dvouměsíčního zkušebního provozu. „Ten proběhne od dubna do května, po jeho vyhodnocení se počítá s trvalým začleněním nízkopodlažních autobusů na vytipované linky MHD od června, kdy dojde k pravidelné úpravě jízdních řádů,“ dodal Jindřich Poláček.

Od dubna se budou cestující na linkách kolínské MHD setkávat také s automatickým akustickým hlásičem zastávek, tedy takovým, který již nebudou ovládat řidiči. Tento systém už mohou znát cestující, kteří v posledních týdnech využívali linku č. 12 Kolín – Štítary – Kolín – U Kauflandu).

Z celkového počtu 20 autobusů je spolu se dvěma novými nyní už plná polovina kolínských vozů bezbariérových. Během letošního roku hodlá Veolia Transport Východní Čechy posílit kolínskou autobusovou dopravu ještě o další čtyři nízkopodlažní autobusy.

Všechny vozy kolínské městské autobusové dopravy jsou již vybaveny přijímači GPS signálu, které umožňují z dispečinku přesně sledovat jejich polohu. „Nový systém G-tel byl vytvořen na míru pro kolínskou MHD, ale použít jej lze samozřejmě i jinde,“ předeslal IT manager Jiří Nekvinda.

Dispečerka tím pádem může v každém okamžiku na monitoru sledovat polohu jednotlivých vozů a systém jí současně vyhodnotí reálný čas oproti jízdnímu řádu. Takže rozsvítí-li se u některého spoje červená, znamená to, že jede se zpožděním. Systém umožňuje i komunikaci, takže pokud zase naopak některý z řidičů vyjede dřív, dispečerka ho na to na dálku upozorní. Systém dokáže posílat SMS zprávy, jež se řidiči zobrazí na odbavovacím strojku. „Nyní testujeme ještě hlasovou komunikaci. Jde už jen o to vybavit vozidla mikrofonem,“ dodal Jiří Nekvinda. „Příští rok nám končí pronájem frekvence pro vysílačky, proto hledáme jiné řešení,“ vysvětlil generální ředitel Veolia Transport Východní Čechy Jindřich Poláček.

Další funkcí systému je možnost dohledání pohybu autobusů zpětně za prakticky libovolné období. Podstatně lépe by se tak měly řešit případné stížnosti na zpoždění či naopak předjetí spojů.

Okénkem do budoucnosti jsou lehká jednání mezi dopravcem a městem Kolín o zřízení elektronických informačních tabulí, na nichž by cestující on-line viděli pohyb spoje, na který čekají. „Tato profesionalizace by se mi do budoucna líbila. Digitální mapa je něco, co jsme si před pár lety ani nedokázali představit,“ řekl místostarosta Roman Pekárek, avšak zároveň dodal, že pořizovací cena jedné takovéto tabule se dnes pohybuje kolem půl milionu korun. Pokud by se přece jen v budoucnu on-line tabule pro cestující po městě objevily, prvními místy by bylo nejspíš nádraží a náměstí Republiky.

 

Neposedíme z. s. | Kpt. Stránského 996/2, 19800 Praha 14 | IČ: 22856544 | tel.: +420 603 491 727